تبلیغات
ماشین های عرفان - 130 سال افتخار با ستاره اشتوتگارت
 

130 سال افتخار با ستاره اشتوتگارت

“روزی این ستاره بر سر در یک کمپانی عظیم به نشانه کامیابی و موفقیت خواهد درخشید”

این جمله‌ای بود که گاتلیب دایملر زمانی که سرپرست فنی شرکت Deutz بود، کنار یک ستاره سه پر بالای در خانه‌اش برای همسرش نوشته بود. و اکنون سالهاست که این ستاره نماد کیفیت دست‌نیافتنی و مثال‌زدنی خودرو در جهان است.
مرسدس بنز را همواره با نام اشرافیت و لوکس بودن و البته پیشرو بودن در تکنولوژی می‌شناسیم. کمپانی که تاریخ پر فراز و نشیبی سپری کرده که در جاهایی به اوج و در جاهایی تا نزدیکی‌های مرز نابودی کامل پیش رفته است.
در این مقاله سعی در این داریم که بفهمیم بنز چگونه بنز شد …

DAG Star logo

DAG Star logo

بخش اول: مروری بر تاریخچه کمپانی

از 3500 سال قبل از میلاد تا 1860 میلادی

بگذارید ابتدا کمی از تاریخچه خودروسازی و حمل‌ونقل صحبت کنیم:
شاید بتوان اولین ایدهٔ مکتوب در مورد وسیلهٔ نقلیه‌ای را که بدون نیروی انسان یا حیوانات قادر به حرکت باشد، در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی از رمان، هیفایستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سه‌چرخهٔ متحرک می‌سازد و از آن برای جابجایی استفاده می‌کند. بنابر گزارش‌های تاریخی در 5500 سال قبل چرخ به‌وسیله سومری‌ها اختراع شد. نمونه‌ای از چرخ نیز در موزه ملی ایران در تهران وجود دارد که مربوط به حدود 5000 سال قبل است که از نظر ساختار نسبتاً کامل به نظر می‌رسد.
در سال 1474 میلادی اولین کالسکه واقعی و امروزی برای امپراتور فردریک ویلهلم سوم (قیصر آلمان) ساخته شد که خود تغییری در ساختار وسایل نقلیه از گاری و ارابه به کالسکه که فضایی کاملاً مناسب برای استقرار افراد بود را باعث شد. در سال 1600 نیز سیمون استوین هلندی یک ارابه بدون اسب ساخت که نیروی خود را از بادبان‌هایش می‌گرفت که توانایی حمل 28 نفر را داشت و مسافت 68 کیلومتری را در 2 ساعت می‌پیمود. در تاریخ خودروسازی تحول عظیم را زمانی می‌توان یافت که تغییر در نیروی محرکه وسایل نقلیه به وجود آمد. پس از کشف نیروی بخار و طراحی موتورهای بخار توسط جیمز وات انگلیسی این موتورها جایگزین چهارپایان شده و تحولی بزرگ را در صنعت ماشینی جهان به وجود آوردند.

James Watt

James Watt


شاید بتوان شروع حرکت خودروسازی با نام مهندس نیکلاس جوزف کوگنات افسر ارتش فرانسه در هم آمیخت. خودروی وی (البته اگر بتوان آن را خودرو نامید!) با موتور بخار حرکت می‌کرد و طراحی آن در 1769 میلادی و به دست خود وی رقم خورد و با سرعت 5.2 مایل در ساعت حرکت می‌کرد. این وسیله هم‌اکنون در موزهٔ ملی فرانسه نگهداری می‌شود.
در سال 1860 نخستین موتور احتراقی داخلی به دست یک مهندس بلژیکی به نام ژان ژوزف اتین لونوار اختراع شد و تا چندین دهه بعد اصلاحات و تغییرات متفاوتی در جای‌جای دنیا به دست مهندسان مختلف بر روی آن انجام شد.

1860 تا 1876؛ موفقیت‌های دایملر در عرصه خودروسازی

سال 1876 میلادی نقطه عطف آغاز حرکتی بود که به تولید خودروهای امروزی انجامید. در این سال اولین موتور چهارزمانه به‌وسیله شرکت اوتو و لانگن اختراع و ثبت شد. این موتور به دست دو مهندس آلمانی به نام‌های گاتلیب دایلمر و ویلهلم میباخ طراحی شد.

ویلهلم میباخ (سمت راست) و گاتلیب دایملر (سمت چپ)

ویلهلم میباخ (سمت راست) و گاتلیب دایملر (سمت چپ)


گاتلیب ویلهلم دایملر در 17 مارس 1834 در شهر شورندورف از توابع اشتوتگارت در پادشاهی Württemberg به دنیا آمد. پدر او، یوهان دایملر یک نانوا بود. او تحصیلات مقدماتی را به مدت 6 سال در یک مدرسه لاتین گذراند و به دنیای مهندسی علاقه‌مند شد. سپس دو سال از عمر خود را در دانشگاه پلی‌تکنیک اشتوتگارت گذراند تا بتواند برای طراحی لوکوموتیو مهارت‌های لازم را کسب کند. او در 1861 میلادی به پاریس و بعد به انگلستان رفت و تا 1863 در آنجا ماند. سپس به آلمان برگشت و در شهر Gieslingen an der Steige (شهری کوچک در ایالت Baden-Württemberg کنونی) مشغول به کار شد. وی کار خود را در شرکت Maschinenfabrik Daniel Straub آغاز کرد. شاید مهم‌ترین اتفاق برای دایملر در همین دوران اتفاق افتاد؛ ملاقات و آشنایی با یک جوان یتیم 15 ساله و البته فوق‌العاده با استعداد به نام ویلهلم میباخ!
خانوادهٔ میباخ جوان در 1856 (هنگامی‌که وی 8 سال داشت) به اشتوتگارت مهاجرت کردند. در همان سال مادرش را از دست داد و 3 سال بعد نیز پدرش از دنیا رفت. بعد از این موضوع، یک آموزشگاه خیریه او را به‌عنوان دانش‌آموز قبول کرد. مؤسس و رئیس آموزشگاه، گوستاو ورنر به استعداد میباخ جوان پی برد و او را به مدارس مهندسی مختلف فرستاد. وی خیلی زود در این عرصه پیشرفت کرد تا جایی که در سن بسیار کم در شرکت مذکور استخدام شد. دایملر پس از مشاهده استعداد میباخ جوان او را به‌عنوان مشاور و دست راست خود انتخاب کرد و از آن موقع به بعد همه امور را با همکاری میباخ جوان انجام می‌داد. به لطف مدیریت درست دایملر، شرکت Maschinenfabrik Daniel Straub خیلی سریع رشد کرد اما دایملر نمی‌خواست خود را به این موفقیت‌ها محدود کند و در 1869 به همراه میباخ، این شرکت را ترک کرد و در شرکت ساخت ماشین‌آلات ریلی Maschinenbau Gesellschaft Karlsruhe مشغول به کار شد.
نیکلاس اتو

نیکلاس اتو


در سال 1872، شرکت Otto und Langen (که با نام رسمی Deutz AG Gasmotorenfabrik ثبت شده بود) سمت مدیریت فنی خود را به دایملر پیشنهاد کرد. این شرکت تحت رهبری نیکلاس اتو مهندس مشهور آلمانی بود وی نیمی از سهام شرکت را در اختیار داشت. دایملر این سمت را پذیرفت و میباخ نیز طراح ارشد شد. تمام تمرکز شرکت بر روی توسعه و ارتقاء موتورهای درون‌سوز بود. بالاخره دایملر و میباخ در 1876 میلادی با کمک یک تیم مهندسی از این کارخانه موفق به طراحی و ساخت اولین موتور چهارزمانه به شکل امروزی شدند. این اختراع به نام شرکت اتو آند لانگن ثبت شد و چرخه ترمودینامیکی این موتورها به چرخهٔ اتو معروف شد. این اختراع در سال 1877 به‌طور رسمی ثبت شد. همکاری دایملر با اتو چند سال بیشتر به طول نینجامید. اختلافات شخصی بین آن‌ها به وجود آمد و ظاهراً نوعی حس حسادت نسبت به دایملر در اتو به وجود آمد. به همین دلیل دایملر در 1880 از این شرکت اخراج شد و تنها یادگار این شرکت برای او 112,000 مارکی بود که به خاطر اختراعش به او پرداختند. میباخ نیز بعد از مدتی استعفا داد و از Deutz خارج شد.
کارگاه دایملر و میباخ در اشتوتگارت

کارگاه دایملر و میباخ در اشتوتگارت


بعد از ماجراهای ناخوشایند فوق، دایملر و میباخ به اشتوتگارت رفتند (1882) و در آنجا در کارگاهی مشغول به کار شدند و پولی را که از دویتز گاز گرفته بودند خرج پروژه‌ها و فعالیت‌های خود کردند. اتفاق جالبی که برای این دو در این برهه افتاد این بود که به دلیل سر و صدای زیاد کارگاه آن‌ها، همسایگان تصور می‌کردند آن دو مشغول جعل اسکناس هستند و به پلیس گذارش دادند. نیروهای پلیس نیز به کارگاه آن‌ها به‌صورت ناگهانی یورش بردند اما در آنجا چیزی به غیر از موتورهای مختلف پیدا نکردند!
تمام تمرکز دایملر و میباخ بر روی تقویت و بهتر کردن موتور خود بود. در 1885 دایملر و میباخ بالاخره موفق به ساخت موتور مورد نظر خود شدند. موتور مذکور با وجود ابعاد جمع و جور خود، 370 وات توان آزاد می‌کرد و دور موتوری معادل 600rpm داشت که در مقایسه با موتورهای آن زمان با دور موتور 120 تا 180 یک شاهکار مهندسی محسوب می‌شد! بعدها نیز نسخه‌های قوی‌تری از این موتور (1 تا 1.5 اسب) در دور موتور بالاتر (900rpm) ساخته شد. در 1885 نسخه کوچک این موتور را بر روی یک دوچرخه‌سوار کردند و نام آن را Reitwagen (به معنای ارابه قابل راندن) گذاشتند. البته شاید نمی‌دانستند که رایت-واگن اولین موتورسیکلت دنیا نیز بود!
Reitwagen؛ اولین موتورسیکلت دنیا

Reitwagen؛ اولین موتورسیکلت دنیا


دایملر و میباخ بسیار به هدف خود نزدیک شده بودند. وسیلهٔ مذکور هنوز با آنچه آن‌ها در ذهن داشتند تفاوت‌های بسیاری داشت ولی به هر حال قدم مهمی در جهت رسیدن به مقصود بود. اما یک مسئله بود که دایملر و میباخ از آن بی‌خبر بودند که البته همین مسئله سرنوشت صنعت خودرو را تغییر داد. در فاصله 60 مایل دورتر از آن‌ها در مانهایم مهندس نابغهٔ دیگری به نام کارل بنز در حال کار بر روی اختراعات و پیشرفت سریع در کارش بود به حدی که همگان را شگفت‌زده کرد…
کارل فردریش بنز؛ مخترع خودرو

کارل فردریش بنز؛ مخترع خودرو

1871 تا 1885؛ ورود کارل بنز به عرصه خودروسازی

در همان سال‌ها که دایملر و میباخ در حال کار بر روی موتور خود بودند چندین مایل دورتر در مانهایم آلمان مهندس متبحر دیگری به نام کارل فردریش بنز در حال کار بر روی یک موتور 4 سیلندر اختراعی خود بود که می‌شود آن را باید سرآغاز موتورهای امروزی دانست. کارل بنز که قبلاً تجربه ساخت لوکوموتیوها را از سر گذرانده بود اکنون همانند بسیاری از مهندسان زمان خود به فکر ساخت خودرو بود.
کارل بنز در 25 نوامبر 1844 به دنیا آمد. پدرش راننده که یک راننده لوکوموتیو بود خیلی زود از دنیا رفت. با وجود اینکه بنز خاطرات چندانی از پدر خود نداشت اما به‌شدت به شغل او علاقه‌مند گشت. علی‌رغم وضع مالی نامناسب، مادرش سخت کار می‌کرد تا مخارج تحصیل وی در بهترین مدارس و کالج‌ها را فراهم آورد تا اینکه کارل جوان از دانشگاه کارلسروهه فارغ‌التحصیل گشت. در 1871 به مهندسی به نام آگوست ریتر ملحق شد تا با کمک هم در کارگاه مکانیکی و تأسیسات فولادی مانهایم کار کنند اما کار در ابتدا اصلاً موفقیت‌آمیز پیش نرفت و آگوست ریتر فردی غیر قابل‌اعتماد از آب در آمد و به دلیل مشکلات پیش‌آمده، وسایل و ابزارآلات به دست مأمورین حکومتی توقیف شدند. برتا رینگر (نامزد بنز) با پول حاصل از فروش جهیزیه خود، سهام ریتر را خرید. سال بعد این دو ازدواج کردند و بعدها صاحب 5 فرزند شدند.

کارل بنز و همسرش برتا رینگر – بنز

کارل بنز و همسرش برتا رینگر – بنز


علی رقم عدم موفقیت در شروع کار بنز در سال 1878 شروع به ثبت اختراعات زیادی کرد. وی شروع به توسعه و ساخت موتورهای احتراقی جدیدی در کارخانهٔ تحت مالکیت خود و همسرش کرد. در شب سال نو 31 دسامبر 1878 او موتور دو زمانه خود را کامل کرد و روز بعد در اولین روز سال 1879 آن را ثبت اختراع کرد. کارل بنز در حال نشان دادن استعداد واقعی خود بود و اختراعات زیادی را ثبت کرد که به آن خواهیم پرداخت.
با بالا رفتن تولیدات کمپانی، بنز مجبور به ثبت رسمی کمپانی خود شد. وی در 1882 با شراکت عکاس مشهور امیل بولر و برادرش که یک تاجر پنیر بود شرکت رسمی خود را به نام Gasmotoren Fabriek Manheim را تأسیس کرد تا بتوانند از حمایت‌های بانکی بهره‌مند شوند. اما بنز از این وضع راضی نبود چون تنها با 5% سهام جایگاه کم‌ارزشی داشت و از طرفی ایده‌های وی با عدم موافقت سایر سهامداران عملی نمی‌شد. پس بنز این شرکت را رها کرده و در مغازه‌ای متعلق به مکس رز و فردریش ویلهلم ابلینگر مشغول به تعمیر دوچرخه شد.
در همان سال‌ها بنز در خانه خود مشغول کار بر روی انواع موتورهای احتراقی بود و توانست مدل‌های مختلفی طراحی کند. این سه (بنز، رز و ابلینگر) در اکتبر 1883 کمپانی Reinische Gasmotoren Fabriek Benz And Cie را تأسیس کردند و شروع به طراحی موتور کردند. موتور ساخت بنز از موتور دایملر سنگین‌تر بود و دور موتور به‌مراتب کمتری داشت. او برای اولین بار از سیستم جرقه‌زنی الکتریکی استفاده کرد درحالی‌که سیستم اشتعال دایملر از یک میله پلاتینیومی استفاده می‌کرد که یک طرف آن باید همواره داغ نگه داشته می‌شد. دو اثر از این موتورها همچنان در موتورهای امروزی استفاده می‌شود که عبارت‌اند از سوپاپ‌های قارچی شکل و سیستم خنک کاری با آب (رادیاتور). البته سیستم خنک کاری دایملر از نوع ترموسیفون (قرار دادن موتور در تشتک آب و خنک کردن موتور با برقراری یک جریآن‌همرفتی بین آب سرد و گرم) بود. وی در 1884 ساختار موتور خود را کامل کرد.
در 1885 وی توانست کالسکه‌ای سه‌چرخ طراحی کند که موتور 4 زمانه ساخت خود بنز در بین چرخ‌ها جای می‌گرفت. چرخ‌ها (همانند دوچرخه) به‌وسیله چند سیم به محور اصلی متصل شده بودند و گشتاور موتور نیز با یک جفت زنجیر به دو چرخ منتقل می‌شدند. این وسیله اولین اتومبیل بنزین سوز دنیا بود و Benz Patent Motorwagen 1885 نام گرفت و بدین ترتیب افتخار ساخت یکی از بزرگ‌ترین اختراعات بشریت به نام «کارل فردریش بنز» اهل مانهایم آلمان ثبت شد و وی لقب پدر صنعت خودروسازی را گرفت.
Benz Patent Motorwagen 1885

Benz Patent Motorwagen 1885


این خودرو تاریخ‌ساز، Benz Patent Motorwagen 1885 نام گرفت و اولین نسخه آن در 1886 به‌طور رسمی ثبت شد. خودروی ساخت بنز هیچ‌گاه کامل نبود اما اولین اتومبیلی بود که بسیاری از اجزای اتومبیل‌های امروزی را دارا بود؛ اجزایی مانند سیستم جرقه، سیستم سوپاپ‌ها، مجموعه دیفرانسیل، کاربراتور، سیستم خنک کاری، محفظه کارتل روغن و سیستم ترمز. خودروی مذکور اهمیت دیگری نیز دارد و اینکه پلتفرمی برای تولید خودروی مشهور Benz Velo بود. یک سال بعد بنز نسخه دیگری از این ماشین طراحی کرد که دارای فرمان‌پذیری به‌مراتب بیشتری بود. کارل بنز در سال‌های بعد مدل‌های بیشتر و پیشرفته‌تری طراحی کرد که مشکلات مدل‌های قبلی را نداشتند. بعد از ارائه سه مدل دیگر از این ماشین، بنز در 1888 شروع به فروش آن کرد.

1886 تا 1894؛ اختلافات و رقابت بین دایملر و بنز

درست بعد از ثبت اختراع خودرو به نام بنز تنش بین دو طرف بالا گرفت. حق اختراع خودرو به نام بنز ثبت شده بود درحالی‌که دایملر معتقد بود وسیله ساخت او و میباخ در 1885 باید این عنوان را دریافت می‌کرد. بنز پذیرفت که وسیله نقلیه دایملر قبل از خودروی او ساخته شده اما حاضر نشد از افتخار ساخت اتومبیل برای اولین بار کوتاه بیاید. دایملر در 1886 کارخانه Daimler را به‌صورت غیررسمی تأسیس کرد و به همراه میباخ در آن مشغول به کار شد. دایملر و بنز به‌طور جداگانه در شرکت‌های خود اتومبیل‌هایشان را عرضه می‌کردند و هر دو به‌عنوان رقیبان جدی هم عمل می‌کردند. البته تولیدات دایملر بیشتر بود.

دایملر (فرد پشتی) سوار بر اتومبیل خود

دایملر (فرد پشتی) سوار بر اتومبیل خود


در همان سال (1886) دایملر و میباخ یک دلیجان خریدند و نمونه بزرگ‌تر موتور خود را بر روی آن سوار کردند. این خودرو 1.1 اسب‌بخار توان تولید می‌کرد و قابلیت رساندن اتومبیل به سرعت 16 کیلومتر بر ساعت را داشت که با این وصف، بوگاتی ویرون زمان خود محسوب می‌شد! اما این خودرو یک خصوصیت مهم‌تر داشت و آن‌هم این بود که این وسیله برخلاف اختراع کارل بنز، از چهار چرخ بهره می‌برد و البته هندلینگ و کنترل بهتری هم داشت.
Mercedes-Benz Arena Stadium

Mercedes-Benz Arena Stadium


دایملر این خودرو را در همان محل تست Reitwagen با موفقیت آزمایش کرد؛ محلی که امروزه ورزشگاه Mercedes-Benz Arena (محل بازی تیم فوتبال اشتوتگارت) در آن بنا شده است. نام این ورزشگاه در ابتدا Adolf-Hitler-Kampfbahn بوده و بعد از چند بار تغییر نام به Mercedes-Benz Arena تغییر نام داده است. این محل، میزبان چندین بازی در جام جهانی 2006 آلمان نیز بوده است.
در 1887 دایملر یک کارگاه دیگر خرید و کار خود را گسترش داد. تقاضا برای موتورهای ساخت دایملر مخصوصاً برای استفاده در قایق‌ها و ماشین‌های ریلی بسیار بالا بود. میباخ در 1889 خودروی معروف Stahlradwagen را طراحی کرد که در نمایشگاه پاریس به نمایش درآمد. این خودرو عامل مهم واردکنندهٔ پژو به صنعت خودروسازی بود. در همین زمان بود که همسر دایملر، اما کانز از دنیا رفت.
برتا رینگر-بنز در حال آماده شدن برای اولین سفر جاده‌ای با خودروی ساخت همسرش

برتا رینگر-بنز در حال آماده شدن برای اولین سفر جاده‌ای با خودروی ساخت همسرش


در سال 1888 برتا بنز همسر کارل بنز اولین سفر خودرویی را با خودرو سه‌چرخ ساخت بنز انجام داد. در این سفر او فاصله 106 کیلومتری مانهایم تا فورتزهایم را برای برگرداندن فرزندانش ریچارد و یوگن به‌صورت رفت و برگشت طی کرد. او دلیل این سفر را دیدار مادرش در فورتزهایم ذکر کرد ولی در حقیقت هدف او از این سفر نشان دادن قابلیت‌های خودرو بود.
بر طبق مستندات تاریخی در 1889 آرم‌اند پژو از نوادگان امیل پژو (مؤسس کارخانه سنگ قهوه پژو فرانسه) در دیداری با دایملر، به‌شدت به دنیای خودروسازی علاقه‌مند شد تا حدی که در کمتر از یک سال تصمیم به ایجاد کاربری جدید برای کمپانی قدیمی پژو (تأسیس شده در 1810) گرفت. شروع حرکت خودروسازی این کارخانه با طرح Stahlradwagen صورت پذیرفت.
یک سال بعد در سال 1890 دایملر شرکت غیررسمی و ثبت نشده Daimler را منحل و کمپانی Daimler Motoren Gesellschaft AG را با کمک مالی مکس داتن-هافر (سازنده و تاجر باروت)، ویلهلم لورنز (صنعتگر) و کیلیان فون-اشتاینر (بانکدار) تأسیس کرد تا پاسخگوی حجم عظیم سفارشات موتورها و خودروها چه از سوی تجار و چه از سوی شرکت‌های دیگر نظیر پژو باشد. تاریخدانان این برهه از تاریخ را «پیمان دایملر با اهریمن‌ها» نامیدند. دایملر و میباخ درصدد تولید خودرو به‌صورت انبوه در کمپانی خود بودند درحالی‌که سهامداران به دنبال افزایش تولید و فروش موتورها و از همه بدتر تلفیق با دویتز-آگ بودند. میباخ و دایملر به‌شدت با این کار ابراز مخالفت کردند و میباخ استعفا داد. او به‌صورت جدا مشغول توسعه موتور 2 سیلندر خطی شد و موفق به اختراع کاربراتور نیز گردید. دایملر نیز در سفری به فلورانس و اقامت در هتلی، با لینا هارتمان، بیوه 22 ساله مالک هتل، آشنا شد و با او ازدواج کرد. در 1892 DMG بالاخره اولین خودروی خود را فروخت. دایملر درصدد تصاحب اکثریت سهام بود که موفق نشد. بدهی شرکت بالا بود و مدیران DMG به دایملر پیشنهاد خرید سهام و امتیاز اختراعات او را دادند. دایملر نیز پذیرفت و از شرکت بیرون رفت. اما با این اوصاف روزهای خوبی در انتظار دایملر و شرکتش بود…
Benz Velo

Benz Velo

1894 تا 1900؛ پیشرفت سریع دو شرکت

در سال 1894 کمپانی بنز اولین خودروی استاندارد دنیا را طراحی کرد: مدل Benz Velo
بنز در سال 1894 تعداد 67 دستگاه و در 1895 شمار 134 دستگاه از بنز ولو را بفروش رساند. با این موفقیت بنز در آستانه قرن بیستم جایگاهش را علیرغم تنوع کم در محصولات، به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان تثبیت کرد. شاید اگر این مدل تا این حد موفق نبود، اکنون در بین تولیدکنندگان خودرو، نامی از بنز دیده نمی‌شد. تولید مدل Velo تا سال 1901 ادامه داشت. تولید ولو شاید از motorwagen 1885 نیز برای Benz & Cie مهم‌تر بود. تولید این مدل سبب گسترش و پیشرفت کمپانی بنز شد. شرکت بنز در سال 1900 بیش از 600 خودرو فروخت که بیشتر آن‌ها صادراتی بودند. مورد دیگری که ولو را پراهمیت می‌کند این بود که اولین مسابقه اتومبیلرانی به‌وسیله این ماشین انجام شد.
در 1894 میباخ و دایملر و پسرش پاول، زمانی که در هتل هارتمان اقامت داشتند سومین موتور خود را طراحی کردند. یک موتور 4 سیلندر خطی به نام فونیکس که از میل‌سوپاپ و سیستم کاربراتور و انتقال قدرت CVT استفاده می‌کرد. امتیاز این اختراع به‌وسیله فردریک ریچارد سیمس انگلیسی خریداری شد و با کمک وی دایملر و میباخ به کمپانی بازگشتند و تولیدات موتورهای کارخانه بسیار بالا رفت. در 1895، DMG هزارمین موتور خود را ساخت. در سال 1896، آگوست هورش (مؤسس شرکت‌های Audi و Horch) به استخدام Benz & Cie درامد و همکار کارل بنز شد. این همکاری تا زمان تأسیس شرکت A. Horch und Cie به دست خودش ادامه یافت.

کارت ورود دایملر در نمایشگاه شیکاگو

کارت ورود دایملر در نمایشگاه شیکاگو


در آن زمان چند کمپانی موتورهای دایملر را در شرکت‌های دیگر می‌ساختند؛ ازجمله Peugeot و Panhard et Levassor در فرانسه، Steinway & sons در آمریکا و Austro Daimler (مگنا-اشتایر کنونی) در اتریش-مجارستان. فردریک سیمس هم به فکر ساخت موتورهای دایملر در کشور مادری خود (انگلستان) افتاد. پس از دایملر مجوز استفاده از نام او و ساخت موتورهایش را گرفت و در انگلستان، کمپانی Daimler را تأسیس کرد. Daimler Company، (احتمالاً) اولین خودروساز در تاریخ انگلستان بوده است. گاتلیب ویلهلم دایملر در سال 1900 در اشتوتگارت در امپراتوری آلمان از دنیا رفت و مدیریت DMG به میباخ منتقل شد. دایملر و بنز پدران امپراتوری مرسدس-بنز هیچ‌گاه یکدیگر را ندیدند.

1900 تا 1914؛ رقابت تمام‌عیار بین دو شرکت

یک سال بعد، ویلهلم میباخ یک خودروی بسیار عالی برای تاجر و ملاک معروف و سرکنسول امپراتوری اتریش-مجارستان در آلمان، آقای امیل یلینک ساخت. یلینک که از این اختراع بسیار خوشش آمده بود تصمیم گرفت تجارت خودرو را جزو کارهای اصلی خود قرار دهد. وی هر روز خودروهای قدرتمندتری سفارش می‌داد تا این که تصمیم گرفت یکی از این خودروها را در مسابقه اتومبیلرانی نایس-ویک شرکت دهد. خودرویی با ارتفاع و مرکز ثقل پایین، اتاقک استیل پرس، موتور با کارایی و قدرت بالا و البته سبک‌وزن و نیز رادیاتور لانه‌زنبوری به‌عنوان اولین خودروی مسابقه‌ای مدرن شناخته می‌شد.

تصویر دختر یلینک، Mercédès Jellinek

تصویر دختر یلینک، Mercédès Jellinek


این خودرو نام مرسدس را بر خود گرفت؛ نامی اسپانیایی به معنای ظرافت، وقار و شکوه. مرسدس نام دختر یلینک بود که تا آن زمان تنها 10 سال سن داشت! اولین مرسدس 35 اسب‌بخار قدرت و سرعتش 55 مایل بر ساعت رو به بالا بود. به همین دلیل Mercedes 35HP نام گرفت. با ورود به قرن بیستم میلادی، هر چه قدر که بر تولیدات دایملر افزوده می‌شد، تولیدات بنز رو به کاهش بود. بنز یک تاجر مصمم نبود و این DMG بود که نبض بازار را در اختیار داشت. برای دادن پاسخی به مرسدس‌ها کمپانی بنز بدون مشورت با کارل بنز، 5 مهندس فرانسوی استخدام کرد؛ فرانسه‌ای که خودروسازی‌اش بر اساس ایده‌ها و تفکرات میباخ شکل گرفته بود. البته کمک این 5 نفر موفق شد جواب قانع‌کننده‌ای به مرسدس‌ها بدهد؛ بنز پارسیفال!
پارسیفال اولین خودرویی بود که از میل‌گاردان استفاده می‌کرد، توان مسابقه‌ای بالایی داشت و در شرایط سخت دوام میاورد به‌علاوه که به‌صورت روزمره نیز کاربردی بود در مسابقات اتومبیلرانی آن زمان برنده یا یک خودروی مرسدس بود یا یک خودروی ساخت بنز. تا آن زمان شرکت‌های دیگری نیز تأسیس شده بودند ازجمله پژو (1890)، دوریا (1893)، فورد (1896)، اوپل (1898)، فیات (1899)، رنو (1899) و … . اما این بنز یا دایملر بودند که همواره برنده مسابقات اتومبیلرانی بودند. در سال 1903 بنز خود را از سمت مدیریت Benz & Cie بازنشسته کرد و تصمیم گرفت که یک سهامدار عادی شرکت بماند. برخلاف انتظار شرکت بنز، مدل‌های پارسیفال برخلاف انتظار خوب فروش نرفتند. مدیریت بنز شامل تغییرات دیگری شد که 1904 و 1905 را کمی بهتر از گذشته کرد ولی دایملر داشت فاصله را کم می‌کرد. در سال 1908 بنز دیگر موفق نبود.
Blitzen Benz

1909 Blitzen Benz


در سال 1909، بنز اتومبیل بلیتزن را ساخت؛ یک اتومبیل سنگین با موتوری به حجم 21500 سی‌سی و توان 200 اسب‌بخار که می‌توانست به‌سرعت 228 کیلومتر بر ساعت دست یابد. تولید این خودرو پیشرفت محسوسی برای بنز و صنعت خودروی آن زمان محسوب می‌شد.
در 1907 میباخ شرکت DMG را ترک کرد. شاید دلیل این امر اختلافات با سایر سهامداران و همچنین پسران دایملر بود. گرچه انتقادات فراوانی بر نحوه مدیریت وی نیز وارد بود. به همین دلیل شرکت را ترک کرد تا پاول دایملر جانشین او شود. او در 1909 به دیدار دوست نزدیک خود، فردیناند فون زپلین (خالق کشتی‌های هوایی معروف زپلین) رفت و با همراهی فرزندش، کارل و کمک زپلین، شرکت خود را تحت نام Luftfahrzeug – Motorenbau Gmbh به‌عنوان یک زیرمجموعه از شرکت Luftschiffbau – Zeppelin GmbH تأسیس کند. سه سال بعد (1912) نام شرکت به Maybach – Motorenbau GmbH تغییر یافت. دو حرف M در لوگوی میباخ از این عبارت گرفته شده است. تولیدات اولیه شرکت محدود به موتورهای زپلین ها بود اما بعداً به ساخت موتور برای انواع شناورها، تانک‌ها، لوکوموتیوها و سایر خودروسازان گسترش یافت.
فردیناند فون زپلین

فردیناند فون زپلین


با شروع جنگ جهانی اول تولیدات Maybach Motorenbau به موارد نظامی محدود شد اما بعد از امضای معاهده ورسای در 1919، تولید خودروی لوکس تحت برند Maybach آغاز شد. لوکس‌ترین خودروی شرکت نیز به احترام فردریک فون زپلین، نام Zeppelin را بر خود گرفت. با شروع جنگ جهانی دوم تولیدات میباخ دوباره شکل نظامی بر خود گرفت ولی خسارات وارده بر میباخ بعد از جنگ غیر قابل وصف بود. کارخانه‌های تولید موتور در Friedrichshafen به‌شدت بمباران شده بودند، تولید خودرو هم متوقف شد و هیچ‌گاه دوباره از سر گرفته نشد. چند سال بعد نام شرکت به MTU – Friedrichshafen تغییر یافت که مخفف عبارت Motoren und Turbinen Union بود. در سال 1960، MTU به دست دایملر-بنز خریداری شد.

ادامه دارد …





نوع مطلب : خودرو های آلمانی / مرسدس بنز، 
برچسب ها : AMG، تاریخچه، مایباخ، مشاهیر خودرویی،
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 9 مرداد 1398 12:24 ق.ظ

This is nicely expressed. .
drugstore online canadian pharmaceuticals companies drugs for sale in uk aarp recommended canadian pharmacies aarp recommended canadian pharmacies buy viagra online usa canadian viagra canadian medications online canada drugs canadian pharmaceuticals stocks
دوشنبه 3 تیر 1398 08:35 ق.ظ

Nicely put, Thanks.
we choice free trial of cialis we choice free trial of cialis only here cialis pills ou trouver cialis sur le net cialis prezzo in linea basso cialis daily new zealand cialis 5mg cialis canadian drugs we recommend cialis info cialis 5 mg
شنبه 1 تیر 1398 09:05 ق.ظ

Wonderful knowledge. Thank you.
cialis tablets australia cialis online holland click now buy cialis brand cialis pills cialis daily reviews american pharmacy cialis cialis great britain cialis 20 mg effectiveness cialis generic acheter du cialis a geneve
جمعه 31 خرداد 1398 01:20 ق.ظ

Many thanks! Plenty of content!

cilas generic cialis 5 mg cialis pharmacie en ligne effetti del cialis cost of cialis cvs 5 mg cialis coupon printable cialis canadian drugs cialis for bph miglior cialis generico dosagem ideal cialis
پنجشنبه 30 خرداد 1398 05:28 ق.ظ

You actually suggested this terrifically.
buy cialis uk no prescription 40 mg cialis what if i take cialis generico tadalafil 20mg cialis price thailand we choice free trial of cialis cialis generic availability cialis dose 30mg we use it 50 mg cialis dose cialis kaufen bankberweisung
چهارشنبه 29 خرداد 1398 02:08 ب.ظ

Regards. Valuable information.
enter site natural cialis prix de cialis free generic cialis cilas 40 mg cialis what if i take cialis 5 mg funziona only now cialis for sale in us cialis generisches kanada generic low dose cialis the best site cialis tablets
یکشنبه 26 خرداد 1398 07:11 ب.ظ

You actually stated it wonderfully!
acquisto online cialis cialis dosage recommendations cialis 5mg prix cialis efficacit side effects of cialis when will generic cialis be available cialis 5 mg effetti collateral female cialis no prescription cialis kaufen cialis en 24 hora
جمعه 24 خرداد 1398 10:14 ق.ظ

Reliable tips. Cheers.
warnings for cialis cialis manufacturer coupon preis cialis 20mg schweiz buy cialis uk no prescription cialis 20mg preis cf generic low dose cialis cialis for daily use canadian discount cialis cialis para que sirve cialis e hiv
پنجشنبه 23 خرداد 1398 06:42 ق.ظ

Very good material. Thanks.
cialis great britain order cialis from india enter site very cheap cialis generic cialis soft gels cialis reviews link for you cialis price cialis super kamagra cialis 05 online prescriptions cialis generico cialis mexico
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 02:03 ق.ظ
スーパーコピー時計,素晴らしいブランド偽物時計スーパーコピーN品激安専門店
جمعه 30 فروردین 1398 11:00 ب.ظ
韓国ブランドコピーバッグ,腕時計,財布商品や情報満載,弊店は スーパーコピー韓国で最大なブランド コピーバッグ代引き専門店です.品質に自信あります!
پنجشنبه 29 فروردین 1398 04:06 ب.ظ
ブランド時計コピー(N級品)激安通販専門店!
پنجشنبه 29 فروردین 1398 04:05 ب.ظ
スーパーコピー時計コピーN品激安通販専門店!完璧品質のロレックス スーパーコピー、ロジェデュブイ
پنجشنبه 29 فروردین 1398 04:05 ب.ظ
シャネル,ロレックス,コピー,ブランド,コピー,グッチ,エルメス バーキン,財布,スーパーコピー代引き通販,クロエ,ボッテガヴェネタ
چهارشنبه 28 فروردین 1398 12:52 ق.ظ
日本一流品質のスーパーコピー時計、ブランド財布コピー、ブランドバッグコピー新作最新入荷! 当社の方針です ウブロ 時計 ビッグバン スーパー コピー
چهارشنبه 21 فروردین 1398 09:39 ب.ظ

Nicely put. Appreciate it!
pharmacy times canadian government approved pharmacies canadian rx world pharmacy canadian drugstore the best canadian online pharmacies canadian medications online buy viagrow pro buy viagrow pro drugstore online shopping northwestpharmacy
یکشنبه 18 فروردین 1398 08:50 ق.ظ
シャネル財布コピー
جمعه 16 آذر 1397 03:23 ق.ظ

Thank you! A good amount of content!

no prescription cialis cheap only now cialis 20 mg buy cialis uk no prescription deutschland cialis online buy cialis cialis wir preise cialis prezzo in linea basso cialis pills boards cialis 5 mg effetti collateral cialis 5 mg effetti collateral
چهارشنبه 14 آذر 1397 12:53 ب.ظ

Info effectively taken!.
cialis billig cialis wir preise cuanto cuesta cialis yaho cialis per paypa cialis kaufen wo il cialis quanto costa cialis 05 prezzo di cialis in bulgaria canadian cialis cialis authentique suisse
سه شنبه 13 آذر 1397 03:00 ق.ظ

Very well voiced indeed! !
cialis purchasing cialis 20mg cialis kaufen cialis price in bangalore acheter du cialis a geneve cialis uk cialis online napol cialis generique 5 mg trusted tabled cialis softabs generic cialis at walmart
یکشنبه 11 آذر 1397 01:58 ب.ظ

Terrific posts. Thank you!
prezzo di cialis in bulgaria cialis prezzo al pubblico cialis billig tadalafil 20 mg online prescriptions cialis prezzo di cialis in bulgaria cialis super acti cialis generico cialis cuantos mg hay order generic cialis online
یکشنبه 11 آذر 1397 02:28 ق.ظ

Really a lot of valuable material!
buying brand cialis online cialis 20 mg cost pastillas cialis y alcoho cialis generico in farmacia we choice cialis uk female cialis no prescription the best site cialis tablets online prescriptions cialis cialis bula cialis online holland
شنبه 10 آذر 1397 02:03 ب.ظ

Very good stuff. Thanks a lot!
weblink price cialis where cheapest cialis rx cialis para comprar purchasing cialis on the internet american pharmacy cialis comprar cialis 10 espa241a buy cialis uk no prescription can i take cialis and ecstasy venta cialis en espaa buy brand cialis cheap
جمعه 9 آذر 1397 02:42 ب.ظ

Kudos! Quite a lot of knowledge.

rx cialis para comprar no prescription cialis cheap cheap cialis cialis from canada cialis generico en mexico pastillas cialis y alcoho online prescriptions cialis cialis free trial cialis generic click now buy cialis brand
پنجشنبه 8 آذر 1397 03:36 ب.ظ

This is nicely put. .
cialis lilly tadalafi buy cialis online nz prezzo cialis a buon mercato prices on cialis 10 mg discount cialis cialis for bph buy cheap cialis in uk cialis 20 mg best price cialis online cialis dose 30mg
پنجشنبه 8 آذر 1397 03:31 ق.ظ

Valuable posts. Thanks a lot!
acheter cialis kamagra cialis pills in singapore cialis canada on line cialis generic tadalafil buy generic cialis in vietnam cialis 20 mg order cialis from india buy cialis where to buy cialis in ontario enter site very cheap cialis
چهارشنبه 7 آذر 1397 03:03 ب.ظ

Nicely put. Thanks a lot!
cialis cipla best buy cialis name brand cheap generic cialis 20mg uk side effects for cialis cialis australian price cialis cipla best buy buy generic cialis cialis 5 mg buy buying cialis overnight low dose cialis blood pressure
پنجشنبه 19 مهر 1397 05:58 ب.ظ

Nicely put. Many thanks.
buy levitra online levitra 20 mg bayer prezzo levitra online levitra levitra generic levitra levitra online cheap 20mg levitra buy generic levitra levitra 20 mg bayer prezzo
سه شنبه 10 مهر 1397 10:15 ق.ظ

You said it adequately..
cialis rckenschmerzen can i take cialis and ecstasy cialis generico miglior cialis generico cialis online cialis 20mg cialis rezeptfrei comprar cialis navarr tesco price cialis non 5 mg cialis generici
چهارشنبه 28 شهریور 1397 09:14 ب.ظ

Excellent forum posts. Thanks a lot!
cialis prezzo al pubblico cialis online buy cialis cheap 10 mg we choice cialis pfizer india tadalafilo cialis official site deutschland cialis online interactions for cialis warnings for cialis cialis australian price
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30
ماشین های عرفان
keep calm and love cars
درباره وبلاگ

در این وبلاگ می توانید آخرین اخبار روز دنیای خودرو و گزارشات تصویری و متنی را مشاهده کنید.

مدیر وبلاگ : عرفان محمد حسینی
نظرسنجی
آیا از مطالب این وبلاگ راضی هستید؟







آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :





Powered by WebGozar



مارا در اینستاگرام دنبال کنید

محک


کد لوگو حمایت از تیم تراکتور

مرجع کد آهنگ

همکاری با وبلاگ در زمینه نویستدگی

مسابقه وبلاگ برتر

مسابقه وبلاگ برتر

سفارش تبلیغات در وبلاگ ماشین های عرفان

سفارش تبلیغات در وبلاگ ماشین های عرفان

سفارش تبلیغات در وبلاگ ماشین های عرفان

سفارش تبلیغات در وبلاگ ماشین های عرفان

سفارش تبلیغات در وبلاگ ماشین های عرفان

سفارش تبلیغات در وبلاگ ماشین های عرفان

همکاری با وبلاگ در زمینه نویستدگی